maandag 17 november 2008

Documentaire over de Bagdad-Spoorlijn twee maandagen achtereen op ARD/Duitsland 1

De Sultan en zijn spoorweg
Op maandag 17 november 2008 presenteert het eerste publieke Duitse televisienet ARD/Das Erste tussen 21:00 uur en 21:45 uur het eerste deel van de tweedelige documentaire Die Bagdad-Bahn, over — het Duitse woord zegt het al: de zogenoemde Bagdad-Spoorlijn.
Sultan Abdoel-Hamid II, die rond de vorige eeuwwisseling heerser van het enorme Osmaanse Rijk was, kwam in 1901 op het idee om een spoorlijn te laten aanleggen tussen Constantinopel en Bagdad. Het plan leek Duitse ingenieurs wel levensvatbaar. Door tussenkomst van de Duitse ambassadeur te Constinopel, die erin is geslaagd om concessies voor de uitvoering te krijgen, kon uit dat keizerrijk tussen Nederland en Polen de financiering ter hand genomen worden. In 1903 werd met de aanleg van de gewenste lijn begonnen, en dat was bepaald geen geringe klus, want ook in de uiterst onherbergzame gebieden — zoals woestijnen en bergen, en verder over rivieren — moest een degelijke spoorweg-infrastructuur worden gecreëerd.
In 1910 was het project tot Aleppo gevorderd, maar toen werden de Britten erg nerveus, aangezien zij meenden dat de Osmanen op die manier toegang zouden krijgen tot het Sinaïgebergte en vervolgens het Suezkanaal.
Het project werd nimmer afgerond, aangezien er, in 1918, direct na de Eerste Wereldoorlog niet verder aan de constructie van de lijn werd gewerkt. In dat jaar overleed de sultan. Het hoe en waarom, het wel en wee van het geheel wordt in het tweede deel, volgende week maandag, op 24 november, 's avonds op hetzelfde tijdstip, uit de doeken gedaan.
Een boek dat over deze spoorlijn is verschenen, kreeg de ondertitel The Train that disappeared into History.
__________
Foto: Sultan Abdoel-Hamid II (1842-1918).

Geen opmerkingen: